Presse

Om Alt vi gjør er forgjeves (eller ikke)


Meditativt-aktivistisk
«Skjermspillet dreier seg rundt mennesker i bevegelse, som folk på vei til t-banen, demonstrasjoner og flyktninger på vandring. Tekstene vandrer også, i samklang med bildene, enten det er sangtekster eller leste tekster, og det rolige uttrykket står i kontrast til det ofte voldsomme innholdet. Det er noe meditativt-aktivistisk over det hele. Produksjonen er teknisk dyktig gjennomført, og med det, evner å formidle stoffet sitt på en måte som gir gjenklang på andre siden av skjermen; det er noe å undersøke i rommene mellom tekst, musikk og bilde».

Willy Walder, Norsk Shakespearetidsskrift, om Karawanes innslag under Vårskjermfest - Digital spesialutgave av Vårscenefest 2020, Tromsø 2 mai 2020


Pågående, urolig og veldig effektfullt

«Vi får se offer for personlig vold gjennom historien om den forslåtte damen som passer inn i en offentlig staselig ramme selv med synlige blåmerker. Vi får se skremmende nattlys-bilder fra flyktninger som kaster stein på soldater som skyter på dem, og vi får en aldeles hjerteskjærende historie om den lille jenta i flyktningeleiren som beskjedent, men stolt viser fram den nye lua si, mens musikken går i bakgrunnen og Erichsen messer «knoklene i veikanten minner om sin eksistens/skinner i solrenningen/renvasket av det evige regnet.» Det er foruroligende på en måte som gjør det vanskelig å ikke la seg berøre.

Teknisk / kunstnerisk funker disse sammensmeltningen på en utmerket måte. Det er god flyt mellom film, musikk og skuespill. Det er spesielt artig for en gammel TAV!-fan å høre at det mer hissige gitartemaet mot slutten så absolutt er gjenkjennbart. Det er pågående, urolig og veldig effektfullt. Erichsen har også tatt med låten «Et annet sted» fra EP-en Eplepaien, Amerika og Gud» fra 1983.

Så er det viktig å understreke at dette ikke handler om enkeltpersoner, men om gruppen som helhet. De bidrar hver på uvurderlig vis til at prosjektet holder så høy kunstnerisk standard som det gjør. Til sammen utgjør de en dynamisk enhet.»


Ådne Evjen, Deichman musikk-blogg. Les hele anmeldelsen her.